Uitgelicht: Slag om de Schelde

In november 2019 is het 75 jaar geleden dat Walcheren bevrijd werd en dat er een einde kwam aan de slag om de Schelde. In het schooljaar 2019-2020 organiseert Kunsteducatie Walcheren in samenwerking met verschillende culturele instellingen en kunstenaars activiteiten rondom dit thema, van een rondleiding in een bunker tot het maken van een stop-motion film over ‘Slag om de Schelde’.

 

De slag om de Schelde vond plaats in het noorden van België en het zuidwesten van Nederland en was een van de grootste operaties tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hoewel de militaire operatie niet erg bekend is, was deze essentieel om de geallieerde legers te bevoorraden, waardoor het front in West-Europa kon blijven opereren.

In het schooljaar 2019-2020 worden er verschillende activiteiten en workshops aangeboden rondom het thema slag om de Schelde, o.a. in samenwerking met Stichting Frans Naerebout Culturele Activiteiten, het Zeeuws Maritiem MuZEEum en kunstenares Agnes den Hartogh. KEW biedt activiteiten in verschillende disciplines aan om aandacht te besteden aan dit thema. Bekijk hieronder de mogelijkheden rondom het thema.

Bevrijdingsmuseum Zeeland | Make Film, Not War | Groep 7 8 en VO
Maak een uitstapje naar het Bevrijdingsmuseum met het project ‘Make Film, Not War’. In het vernieuwde museum net buiten Walcheren worden vijf korte films getoond rondom het thema ‘slag om de Schelde’. Stichting Filmalot organiseerde een filmproject waarbij jonge filmmakers onder leiding van ervaren vakmensen uit de filmindustrie de kans kregen een film te maken over deze historische bevrijdingsoperatie.

Agnes den Hartog | Elf jezelf naar 11 mei 1940 | Groep 5 6 7 8 
Oei, toen stortte er zomaar per ongeluk een Frans vliegtuig neer in Vlissingen. Cees zat lekker te spelen en schrok enorm! Met de workshop ‘Elf jezelf naar 11 mei 1940’ leren de kinderen aan de hand van een aantal oefeningen zelf een ELF (een kort gedicht dat uit 11 woorden bestaat en niet rijmt) maken vanuit het perspectief van een van de personages uit het verhaal van Cees. Er is veel aandacht voor het benoemen van emoties, je verplaatsen in iemand anders. De ELF wordt visueel vertaald in een bijzonder boekobject, dat ieder kind zelf maakt.

Agnes den Hartog | Urban Sketching | Groep 5 6 7 8
Overal ter wereld zijn Urban Sketchers actief: het zijn tekenaars en illustratoren die samen tekenen wat ze zien en ze doen dat het liefst buiten. Als je samen tekent, kun je veel van elkaar leren. En het is leuk om te zien hoe verschillend iedereen tekent. In deze workshop gaan we op zoek naar historische plekken waar in de Tweede Wereldoorlog iets belangrijks gebeurde. Plekken waar helden de mensen hebben bevrijd, plekken waar mensen feest vierden omdat de oorlog afgelopen was. Je leert zo goed mogelijk na te tekenen wat je ziet, maar je leert vooral heel goed kijken. De kinderen mogen hun Urban Sketches online publiceren, om aan andere kinderen te laten zien hoe interessant Vlissingen is.     

Christian Godschalk | Digitale slag om de Schelde | Groep 6 7 8
Met grafisch vormgever Christian Godschalk kan je met je klas een historische gebeurtenis tot leven laten komen. In groepjes verzinnen de leerlingen een verhaal met als thema ‘slag om de Schelde’, waarna ze aan de hand van hun zelfgemaakte storyboard samen een stop motion animatiefilm gaan maken. De hoofdrollen worden gespeeld door zelf-verzamelde spulletjes en met behulp van een green screen komt de geschiedkundige gebeurtenis echt tot leven!

Theaterloods B | Horzelman | Groep 8 en VO
In deze voorstelling staat de populaire politicus Horzelman centraal. Vloggers Dordila en Jacko komen er langzamerhand achter dat grote leiders niet altijd gelijk hebben, dat geweld geen betere wereld afdwingt en dat Horzelmannen vaak alleen handelen uit eigenbelang. Ook blijkt het moeilijk te zijn om uit te maken wat goed en fout is, zeker als je beïnvloed wordt door de mensen om je heen. In de voorstelling wordt benadrukt dat je nooit blindelings moet volgen, maar altijd zelf moet blijven nadenken.

Bunkermuseum | Rondleiding Bunkermuseum | PO en VO
Bezoek het Bunkermuseum in Zoutelande en/of Vlissingen. Beide bunkers maken deel uit van de Atlantikwall, een 5000 kilometer lange verdedigingslinie die liep van Noorwegen tot de grens met Spanje. Alleen al op Walcheren betekende dat de bouw van circa 300 bunkers.

Zeeuws Archief | Walcheren en Middelburg tijdens WO II en de Wederopbouw | Groep 7 8
Tijdens een gastles op school en een rondleiding door het Zeeuws Archief ontdekken leerlingen wat er werd verwoest tijdens de Tweede Wereldoorlog, hoe de mensen tijdens de oorlog leefden en wat ze meemaakten. Ze krijgen antwoord op de vragen waarom Walcheren onder water werd gezet en welke gevolgen dat had. Ze zien hoe Middelburg is herbouwd en wat je nu nog in de stad kunt zien dat herinnert aan de oorlog en de wederopbouw. De leerlingen krijgen originele archiefstukken over de Tweede Wereldoorlog te zien, zoals dagboeken over de gebeurtenissen tussen 1940 en 1945. Voor de verwerkingsles zijn verschillende mogelijkheden.

Zeeuws Maritiem MuZEEum | WO II: 75 jaar slag om de Schelde | Groep 5 6 7 8
Cees van der Burght maakte als kind in Vlissingen de TweedeWereldoorlog mee. Het drukte een stempel op de rest van zijn leven. Door tekeningen, poppetjes en maquettes te maken verwerkt hij de oorlog. De educatiegidsen nemen de groep mee langs de tentoonstelling van Cees van der Burght in het MuZEEum. Ze vertellen verhalen en laten beelden zien en proberen zo de leerlingen duidelijk te maken wat dat is, leven in oorlogstijd.

 

Wil je advies over deze activiteiten of heb je een andere vraag? Maak een afspraak.
Klik hier voor ons complete aanbod voor het primair onderwijs.