Bekijk de Cultuurmenu’s voor primair onderwijs 2020-2021

Dit jaar biedt KEW weer twee cultuurmenu’s voor basisscholen, zodat jij kunt kiezen welk programma het beste bij jouw school past. Met de cultuurmenu’s maken jouw leerlingen gedurende hun schooltijd kennis met een diversiteit aan culturele disciplines.

Hoe werkt het ook alweer?
Een cultuurmenu neem je af voor alle klassen van jouw school. De kosten zijn €10,00 per leerling en gebaseerd op al die onderdelen samen, inclusief busvervoer voor de groepen 1 t/m 4 indien de activiteit een bezoek buiten school betreft. Op deze manier bieden we een kant-en-klaar kwalitatief programma en maken we bovendien het bezoek aan kostbare voorstellingen mogelijk.

Klik op de links in de titels voor meer informatie over het programmaonderdeel.

Cultuurmenu 1

Groep 1 – 2 | Kleutersinfonietta door Amsterdam Sinfonietta | Muziekvoorstelling
In dit muzikale avontuur maken kleuters op speelse wijze kennis met de mooiste strijkersmuziek, gespeeld door musici van Amsterdam Sinfonietta, en met de strijkinstrumenten viool, altviool, cello en contrabas.
De kinderen laten zich meevoeren en betoveren door de muziek, van Purcell tot Sjostakovitsj. Bij het intiem opgezette programma zitten de kleuters dicht op de musici en worden zij aangespoord actief mee te doen: zingen, klappen, stampen en soms zelfs componeren.

Groep 3 – 4 | Eureka! door Theatergroep Knars | Theatervoorstelling
Eureka wil buiten spelen, rennen en springen, maar vooral: Vliegen. Ze droomt ervan om astronaut te worden. Dat heeft ze niet van een vreemde. Haar vader is namelijk de handigste uitvinder die je je kunt voorstellen. Het hele huis is dan ook één grote werkplaats. Maar hij gebruikt zijn talent vooral om zijn dochter te beschermen tegen de boze buitenwereld. Haar vriendje Mo is de enige die begrijpt dat Eureka écht wil vliegen. Samen bedenken ze een list om te kunnen spelen en zelf te bouwen aan een eigen Fladder-raket. Bestemming: Gevaar! Als dat maar goed afloopt… Eureka! is een wonderlijk, beeldend verhaal over een meisje van acht dat de wereld zélf wil ontdekken.

Groep 5 – 6 | Looper de loop met Chris Smith | Muziekworkshop in de klas
De loop station is niet meer weg te denken uit huidige popmuziek. Ed Sheeran is een van de bekendste artiesten die met een loop station werkt. Een loop station is een apparaat waarmee je korte zelfgemaakte muziekfragmenten over elkaar kan opnemen. In deze workshop gaan de leerlingen samen met Chris met een loop station aan de slag om zelf een muziekstuk te maken. We gaan allerlei geluiden en klanken samenstellen om een eigen muziekstuk/ beat te maken. Van stemmen tot bureautafels en van samples tot houten stokjes, alles kan.

Groep 7 – 8 | Worden wie je bent, Etty Hillesum project | Beeldend/ Literatuur
In het project ‘Etty Hillesum: Worden wie je bent’ staan de gedachten van Etty Hillesum centraal. De Joodse Etty Hillesum schreef tijdens de Tweede Wereldoorlog in dagboeken over haar persoonlijke, spirituele en filosofische ontwikkeling. Deze indrukwekkende weergave van persoonlijke groei en universele wijsheid tegen de achtergrond van haat en oorlog maakt dat haar werk inmiddels internationaal bekend is. In 2017- het jaar dat Middelburg 800 jaar stadsrechten vierde- werd zij niet voor niets gekroond tot ‘Grootste Middelburger Aller Tijden’. Het educatieproject beoogt de leerlingen te laten ervaren hoe belangrijk het is om te kunnen worden wie je bent en dat dit in een wereld waar haat regeert vrijwel onmogelijk is.

De leerlingen krijgen in de klas een korte film van filmmaakster Wietske de Klerk te zien, die op filosofische wijze het leven en gedachtegoed van Etty Hillesum introduceert. Met behulp van een handleiding gecreëerd door Anna de Bruyckere (filosoof, schrijver/dichter) en Lauda Maartens (Etty Hillesum Onderzoekscentrum) kan de docent met de leerlingen een open gesprek aangaan over begrippen als verscheidenheid, tolerantie en inclusie. Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag in drie workshops van beeldend kunstenaars Bo de Jong en Liesbeth Labeur. Samen maken de leerlingen een ‘Gesamtkunstwerk’, waarbij ze gebruik maken van eigen interpretaties van quotes en portretten van Etty Hillesum. Tijdens de ‘Metamorfose’ veranderen de leerlingen van uiterlijk door zich te kleden als iemand anders. Wat doet dit met je? Hoe kijk je naar jezelf? En hoe kijk je naar iemand die er ‘anders’ uitziet? Tot slot treden de leerlingen in de creatieve voetsporen van Etty Hillesum door onder begeleiding van Anna de Bruyckere een brief te schrijven aan zichzelf.

In beeld, vorm en woord maken we samen met de leerlingen de wereld mooier en gastvrijer voor iedereen, wie je ook bent. Een wereld waarin iedereen kan worden wie hij of zij is.

Cultuurmenu 2

Groep 1 – 2 | Workshop tijdens de Kinderkunstweek | Beeldend
‘Eet je bord leeg!’ … daar zit je dan, achter een bord vol pap of stamppot waar je helemaal geen trek in hebt. Maar waarom zou je een megastuk appeltaart schilderen alsof het een foto is of een museumvloer vol smeren met pindakaas? Tijdens de tiende Kinderkunstweek gaan we op zoek naar voedsel in de kunst. Een kunstenaar komt in de klas om met jullie aan dit thema te werken.

Groep 3 – 4 | Stuk! Door Lappie Lapstok | Muziektheatervoorstelling
In het land van Pendule is het al 6 maanden winter. Niemand weet wanneer de winter eindigt, want de koning heeft aan de winterwekker geprutst en deze is nu stuk. De lente en de dieren blijven weg! Het is niet de eerste keer dat er in Pendule aan de seizoenswekkers is geprutst. De Tijdhandelaar wil daarom enkel een laatste nieuwe seizoenswekker geven als iemand vier lastige opdrachten kan volbrengen…

De dappere jongen Daan weet zeker dat hij deze opdrachten kan volbrengen, want hij is heel goed in uitvinden. Als hij de winter kan stoppen, hoeft hij niet de allerlaatste boom in het land om te hakken voor haardhout, de boom waar zijn vriend Mees altijd een nest bouwt als de lente begint. Hij vertrekt naar Smulstad, Miststad, Stinkstad en Vlamstad en ontdekt waarom de mensen aan de wekkers prutsen… Zal het Daan lukken de winter te stoppen en de lente te laten beginnen?

Een muzikale voorstelling met marionettentheater en live gezongen liedjes over tijd, seizoenen en verlangens. In de voorstelling komt de invloed van luchtvervuiling op de seizoenen aan de orde. Het thema klimaatverandering is in een voor kinderen luchtig en humoristisch jasje gestoken. Kinderen zijn de uitvinders van de toekomst, ze mogen deze voorstelling daarom niet missen.

Groep 5 – 6 | Een Archeoloog in de klas + rondleiding in Zeeuws Archeologisch Depot met Erfgoed Zeeland | Erfgoed
Een archeoloog van Erfgoed Zeeland komt in de klas vertellen over archeologie. Hij of zij heeft echte archeologische schatten bij zich. Hiermee gaan de leerlingen zelf aan de slag, zodat ze zich voor even een echte archeoloog voelen.

Na voorbeelden in hun handen gehad te hebben gaan de leerlingen mee op ontdekkingstocht in de depots van Erfgoed Zeeland, waar archeologische schatten uit de Zeeuwse bodem worden bewaard. Duizenden archeologische schatten liggen veilig opgeborgen in het Zeeuws Archeologisch Depot in Middelburg. Van zwaarden tot chique houten damesschoenen, munten, botten en speerpunten. De depotbeheerder leidt je rond door de verschillende ruimtes.

Groep 7 – 8 | Worden wie je bent, Etty Hillesum project | Beeldend/ Literatuur
In het project ‘Etty Hillesum: Worden wie je bent’ staan de gedachten van Etty Hillesum centraal. De Joodse Etty Hillesum schreef tijdens de Tweede Wereldoorlog in dagboeken over haar persoonlijke, spirituele en filosofische ontwikkeling. Deze indrukwekkende weergave van persoonlijke groei en universele wijsheid tegen de achtergrond van haat en oorlog maakt dat haar werk inmiddels internationaal bekend is. In 2017- het jaar dat Middelburg 800 jaar stadsrechten vierde- werd zij niet voor niets gekroond tot ‘Grootste Middelburger Aller Tijden’. Het educatieproject beoogt de leerlingen te laten ervaren hoe belangrijk het is om te kunnen worden wie je bent en dat dit in een wereld waar haat regeert vrijwel onmogelijk is.

De leerlingen krijgen in de klas een korte film van filmmaakster Wietske de Klerk te zien, die op filosofische wijze het leven en gedachtegoed van Etty Hillesum introduceert. Met behulp van een handleiding gecreëerd door Anna de Bruyckere (filosoof, schrijver/dichter) en Lauda Maartens (Etty Hillesum Onderzoekscentrum) kan de docent met de leerlingen een open gesprek aangaan over begrippen als verscheidenheid, tolerantie en inclusie. Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag in drie workshops van beeldend kunstenaars Bo de Jong en Liesbeth Labeur. Samen maken de leerlingen een ‘Gesamtkunstwerk’, waarbij ze gebruik maken van eigen interpretaties van quotes en portretten van Etty Hillesum. Tijdens de ‘Metamorfose’ veranderen de leerlingen van uiterlijk door zich te kleden als iemand anders. Wat doet dit met je? Hoe kijk je naar jezelf? En hoe kijk je naar iemand die er ‘anders’ uitziet? Tot slot treden de leerlingen in de creatieve voetsporen van Etty Hillesum door onder begeleiding van Anna de Bruyckere een brief te schrijven aan zichzelf.

In beeld, vorm en woord maken we samen met de leerlingen de wereld mooier en gastvrijer voor iedereen, wie je ook bent. Een wereld waarin iedereen kan worden wie hij of zij is.

In gesprek?
Heb je vragen over de menu’s of wil je advies? We helpen je graag een goede keuze te maken voor jouw school. Bel of mail naar 0118 414928 of planning@kewalcheren.nl.