Bekijk de Cultuurmenu’s voor primair onderwijs 2021-2022

Dit jaar biedt KEW weer twee cultuurmenu’s voor basisscholen, zodat jij kunt kiezen welk programma het beste bij jouw school past. Met de cultuurmenu’s maken jouw leerlingen gedurende hun schooltijd kennis met een diversiteit aan culturele disciplines.

Hoe werkt het ook alweer?
Een cultuurmenu is een samengesteld programma met voor elke klas een activiteit. Je neemt het programma af voor alle klassen van jouw school. De kosten zijn €10,00 per leerling en gebaseerd op al die onderdelen samen. Op deze manier bieden we een kant-en-klaar kwalitatief programma en maken we bovendien het bezoek aan kostbare voorstellingen mogelijk.

Klik op de links in de titels voor meer informatie over het programmaonderdeel.


Cultuurmenu 1

Groep 1 – 2 | Vier! door De Dansers | Dansvoorstelling
Het begint in het donker, onder de grond. Koud, kaal en stil. Kom nou, schiet op, we willen beginnen. We staan op springen. We willen groeien, bloeien, leven, geven, dromen en uiteindelijk uitgeput terug thuiskomen. En dan nog eens. En nog eens. En…

Drie performers maken een reis door de jaargetijden. Van de onderaardse stilte in de winter naar het wonder van nieuw leven in de lente; van zomerse vrijheid en verdwaasdheid naar herfstige romantiek en nostalgie. Vanuit de muziek, beweging en een decor dat vier keer ingrijpend verandert, groeit een wonderlijk verhaal over vriendschap en verandering, afscheid nemen en terugkeren. Vier viert de seizoenen, speciaal voor hele jonge mensen.

Groep 3 – 4 | Kleding vroeger en nu – Museum Veere | bezoek en workshop
Waarom dragen we kleding en wat droegen de mensen vroeger? De leerlingen gaan op onderzoek uit door de beelden van de Heren en Vrouwen van Veere in de Schotse Huizen te bestuderen.

Anna, Vrouwe van Veere, draagt een historisch kostuum en de kinderen gaan eveneens historische kledij aantrekken. De rode loper ligt klaar en de modeshow kan beginnen. Anna zal toelichting geven op de kleding.

Vervolgens gaan de leerlingen naar de klederdrachtzaal. Daar wordt aandacht besteed aan textiele materialen zoals wol en katoen en hoe daarmee lappen gemaakt worden. Daarna kijken we naar de klederdrachten en wordt een opdracht gemaakt over kleding.

Groep 5 – 6 | Film Binti en workshop Online content creators door Film by the Sea & Filmalot | film en workshop
Binti droomt ervan een bekende vlogger te worden en heeft inmiddels al ruim duizend volgers waar ze erg trots op is. De filmpjes die ze online zet zijn speels en cool, maar ze kan niet van elk aspect van haar leven beelden opnemen. Als de verkeerde mensen ze onder ogen krijgen, dan moeten Binti en haar vader Jovial terug naar Congo.

Na het zien van de film ‘Binti’ tijdens Film by the Sea filmfestival gaan de leerlingen op school verder aan de slag. Sinds de komst van YouTube kunnen we video kijken waar en wanneer we willen; van muziekclips, grappige filmpjes en vlogs tot instructievideo’s, wetenschappelijke colleges, tv-series van vroeger en goede documentaires. Dankzij YouTube is iedereen een online content creator geworden. Welke kansen biedt dit jongeren? Waarvoor kunnen ze het inzetten? Is het puur vermaak? Educatief? Welke verantwoordelijkheden hebben YouTubers? Waar liggen de grenzen en gevaren voor kinderen?

In groepjes van twee gaan de leerlingen aan de slag met het bedenken van een eigen video onder begeleiding van een ervaren filmmaker en social media kenner van Stichting Filmalot.

Groep 7 – 8 | Spoken Wordshop en bezoek poppodium door De Spot en Jasper van den Bovenkamp | workshop en bezoek
In deze workshop gaan de leerlingen op een leuke, toegankelijke manier aan de slag met taal. Taal is meer dan grammatica en spellingsregels. Met taal denk je, voel je en creëer je. We beginnen de workshop met leuke opwarmoefeningen en wedstrijdjes, daarna lezen we een paar leuke, interessante teksten en bespreken deze kortstondig. Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan met het schrijven van een eigen tekst. Tot slot is er ruimte om je tekst voor te dragen. We gaan de eerste keer vooral aan de slag met het schrijvende en creërende aspect.

De tweede workshop vind plaats in Poppodium De Spot. Hier gebruiken we de teksten die de leerlingen hebben geschreven om een spetterende performance in elkaar te zetten! Voor aanvang van de workshop krijg je alle ins en outs te horen over de opbouw en techniek die nodig zijn voordat er een live show op het podium van De Spot staat. Geluidstechnicus Martijn Everts neemt je mee en geeft je een inkijk achter de schermen van dit toffe poppodium, waar reeds vele (inter)nationale artiesten hebben opgetreden sinds 2007.

Jasper van de Bovenkamp (Qube) maakt hiphop met diepgang. Hij was support act voor Zwart Licht en Diggy Dex en is verkozen tot Zeeuwse Belofte 2019. Hij speelde op plekken als Concert at Sea, ’t Paard en 013. Jasper is ook actief als dichter en spoken word artiest. Hij schrijft gedichten op maat (sneldichten) op verschillende evenementen en staat op het podium om zijn gedichten, lyrics en verhalen te delen.


Cultuurmenu 2

Groep 1 – 2 | Kleuterconcert door RoMi Cage | meezing-voorstelling
Hippe liedjes leren zingen met gitaarbegeleiding! Romy en Michaël Coomans komen op school om samen met de kleuters te zingen. Misschien zingen we wel in canon of zing je een stukje solo! Spelenderwijs kennismaken met melodieën en ritmes.

Groep 3 – 4 | Beweeg! door Elleke Cremers | theater en yoga workshops
Een muzikant heeft z’n muziekinstrument, voor een toneelspeler is het lichaam zijn/haar instrument. Hoe je dat doet? Dat gaan we beleven in deze workshop. We gaan ons instrument oppoetsen en stemmen, zetten onszelf in beweging en gaan zien welke verhalen we kunnen maken. Soms wervelend en groot, dan weer klein en precies. Soms samen, maar ook individueel.

Deze workshop biedt een unieke combinatie tussen toneelspel, dansexpressie en yoga. In de workshop zoeken we naar een balans tussen groot en klein, luid en stil, inspanning en ontspanning. Een beginnende ontdekkingsreis in fysiek theater.

Groep 5 – 6 | Hotel Hierwaardaar door De Dansers | voorstelling
We zijn aangekomen in een vervallen hotel aan het eind van alle steden: Hotel Hierwaardaar, waar wonderlijke dingen verschijnen en zomaar verdwijnen. Vier verdwaalde  figuren belanden in de lobby en proberen zich thuis te voelen tussen dansende vissen,  plagend meubilair en stormende muren. Hotel Hierwaardaar is tegelijk grappig en  bevreemdend, maar stiekem ook verbazingwekkend herkenbaar.

De Utrechtse gezelschappen De Dansers en Het Filiaal theatermakers stropen de mouwen  op voor een familievoorstelling waarin dans, mime en beeldend theater samenkomen. Ze  nemen het op voor de schoonheid van de poging om overal iets van te maken, ook als het even tegen zit. Hotel Hierwaardaar is danstheater over dwalen en ontdekken voor iedereen  vanaf 8 jaar.

Groep 7 – 8 | Ooggetuigen van de slavenhandel door Zeeuws Archief, Donovan Olijfveld & Siegfried Steglich | bezoek en workshop
De Zeeuwen waren in de 17de en 18de eeuw betrokken bij de slavenhandel. Schepen van de WIC en de MCC voeren vanuit Zeeland met handelsgoederen naar West-Afrika. Daar kochten ze tot slaaf gemaakte Afrikanen. De Afrikaanse mensen werden verkocht aan plantagehouders in koloniën in West-Indië. Van daaruit voeren de schepen volgeladen met goederen weer terug naar Zeeland. Deze mensenhandel wordt ook wel trans-Atlantische driehoekshandel genoemd.

Wat gebeurde er tijdens zo’n reis? Dat weten we dankzij mensen uit die tijd die er over hebben geschreven en gesproken: ooggetuigen. In de klas vertelt een archiefdocent hoe het er aan toe ging op een slavenschip. Tijdens je bezoek aan het Zeeuws Archief krijg je originele documenten te zien uit het archief van de MCC. In een verwerkingsles in de klas wordt na afloop teruggeblikt en doorgepraat.


In gesprek?
Heb je vragen over de menu’s of wil je advies? We helpen je graag een goede keuze te maken voor jouw school. Bel of mail naar 0118 414928 of educatie@kewalcheren.nl.