• Project
Vleugelslag

Voor dit activiteit wordt er een digitale publicatie verzonden met informatie voor docenten en leerlingen, het nodigt uit om na te denken over een duurzame toekomst voor Zeeland en de wereld. Wat betekenen alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van technologie voor onze omgeving?

VLEUGELSLAG is een denk- en inspiratiedocument. Het geeft aan de ene kant verdieping op het gebied van techniek en de geschiedenis van Zeeland, specifiek toegespitst op de thema’s water, lucht en land. Aan de andere kant nodigt het uit tot onderzoek en het ontwikkelen van een toekomstvisie. Alle vragen die in VLEUGELSLAG worden gesteld leiden tot gesprek en ideevorming. Voorbeeldvraag: Kan de vleugelslag van een ondernemer een hongersnood voorkomen aan de andere kant van de wereld?

VLEUGELSLAG vertrekt vanuit de provincie Zeeland. Je vindt er historische overzichten, actuele vraagstukken, interviews, gedichten, kunstwerken en foto’s, bouwtekeningen, achtergrondverhalen, vragen en moodboards in. Uitgangspunt is dat alles wat nu, hier in Zeeland, gebeurt gevolgen heeft voor de toekomst. Kennis van het verleden geeft nu eenmaal inzicht in de thema’s die nu spelen en om oplossingen vragen. Laat de ware ondernemer maar in de leerling boven komen bij de vraag: Wat is er nodig voor een duurzame toekomst van Zeeland en de rest van de wereld?

VLEUGELSLAG IN DE KLAS

Zet VLEUGELSLAG in om leerlingen op weg te helpen met het verzinnen van onderwerpen voor (praktijk)opdrachten, werkstukken, onderzoeken en presentaties. Via moodboards kan de leerling telkens opnieuw de eigen positie bepalen en bevragen. Om een toekomstvisie te ontwikkelen, is het zinvol om te weten wie jij zelf bent en wat jouw eigen achtergrond is.

VLEUGELSLAG IN HET MUSEUM

Het Zeeuws Museum verzorgt voor dit project begeleiding op maat. Dat kan gaan om een inspiratiebezoek in de vorm van een interactieve rondleiding bij een van de tentoonstellingen of een brainstormsessie aan de hand van VLEUGELSLAG en/of de collectie van het museum.

Specificaties
Klas/groep
  • Voortgezet onderwijs (onderbouw) (1, 2, 3, 4, 5, 6)
Discipline(s)
  • Beeldend
  • Erfgoed
  • Literatuur
Docent(en)
  • Zeeuws Museum
Competentie(s)
  • Creërend vermogen
  • Onderzoekend vermogen
  • Reflectief vermogen
Plaats
Zeeuws Museum
Prijs
Prijs op aanvraag