• Project
Recycle je eigen kledingstuk om tot funky nieuw voorwerp

In 6 weken werken we toe naar het maken van een nieuw voorwerp uit gerecyclede kleding. Uit een kapotte spijkerbroek, die ene leuke blouse die gescheurd is of je lievelings sweater die te klein is geworden zijn de basis. Met de naaimachine en de benodigde fournituren maken we aan de hand van een patroon een nieuw voorwerp. bv tas, kimono, etui

  • Door kritisch te kijken naar consumptie gebruik van kleding en hergebruik van materialen
  • Andere functie geven aan kleding en of andere materialen
  • Hoe gebruik ik een naaimachine
  • Het leren gebruiken van vormen en materialen van patronen en stoffen
  • Door samen te werken 2 aan 2 kunnen de leerlingen ervaren hoe de ander omgaat met het thema en elkaar stimuleren.
  • Het leren lezen van een patroon en zelfstandig de stappen te doorlopen.
  • Door samen te werken merk je dat iedereen anders denkt kwa ontwerp niets is fout of goed
  • Het ervaren dat restmaterialen een nieuw leven kunnen krijgen door anders tegen gebruikte materialen aan te kijken, circulariteit wordt praktisch beleefd.

Aan de hand van voorbeelden neem ik leerlingen mee hoe je circulariteit praktisch een plek kan geven in je eigen leven. Op deze manier leren leerlingen om anders naar gebruikte materialen te kijken.

Door gebruik te maken van patronen, knippen met een stofschaar, het inrijgen van de naaimachine met garen en leren naaien met een naaimachine zal de leerling zien welke stappen gebruikt worden om bv een tas, etui of ander voorwerp te maken.

Aan de hand van een stappenplan en begeleiding van de professional kunnen de leerlingen stap voor stap hun kennis ontwikkelen en toepassen.

Aan de hand van het patroon kunnen de leerlingen hun eigen fantasie en creaties bedenken. bv ritsen embleem of misschien met stofverf hun voorwerp te beschilderen.

Leerlingen kunnen tijdens het proces aanpassingen of toevoegingen maken, dat maakt het persoonlijk.

Het maken van een voorwerp van restmateriaal geeft de leerling een gevoel van zelfstandigheid.Je hebt iets zelf ontworpen en gemaakt, je idee omzetten in iets concreets.

Specificaties
Klas/groep
  • Groep 7, 8
  • Speciaal (basis) onderwijs
Duur
6 weken lang x 60 minuten per workshop
Opmerkingen

Deze workshops zijn zowel voor het reguliere onderwijs als speciaal onderwijs te boeken

Discipline(s)
  • Mode
Docent(en)
  • Tapis et Plus
Competentie(s)
  • CreĆ«rend vermogen
  • Onderzoekend vermogen
  • Receptief vermogen
  • Reflectief vermogen
Plaats
Op school
Max. groepsgrootte
8
Prijs
Prijs op aanvraag